Håkans Forum

Välkommen till detta forum!

Håkans Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Ormhassel

Hej

Fråga: Går det att ympa riktigt grova grenar?

Jag har en enorm Ormhassel som tyvärr vuxit för mycket på brädden och har börjat täcka för mycket yta på gräsmattan. Jag har funderat på att bara beskära den men eftersom grenarna är riktigt rejäla känns det synd. Det är två stycken som är mer än 1 dm i tvärsnitt. Jag har även en stor vanlig hassel. Kan jag ympa på de grova ormhasselgrenarna på den vanliga hasseln vid rotbasen?

Re: Ormhassel

Hej Lars!

Såga ner den vanliga Hasseln, låt den skjuta nya skott från stubben. Året efter kan du skarvympa de nya skotten med Ormhasseln. Ympar du direkt på stubben är det risk att ymparna dränks i sav eftersom det inte finns någon bladmassa på stubben. Skarvymparna bör vara av samma tjocklek som de nya skotten på stubben.

Re: Ormhassel

Hei,
Du kan pode (ympa) ormhassel på vanlig hassel helt ned ved roten. Du må ta inn årsskudd av ormhassel i januar og holde kvistene kaldt og ******* gjerne under snøen, og pode på hassel-stubben i april. Dersom hasselstammen er stor i diameter bør du bruke såkalt bark-poding. Ellers er det kanskje enklest å pode ormhassel på helt unge hasselplanter. Det har jeg selv gjort med hell. Av 4 podinger på små hasselplanter er det 2 som har lykkes. De vokser seint de første to årene, men vokser fortere etterhvert.